Щорічно, 28 вересня все прогресивне людство вшановує пам’ять видатного педагога, вченого, письменника В.О. Сухомлинського, який залишив нам, сучасним педагогам, величезну спадщину, яка по праву вважається «Золотим фондом Гуманної педагогіки».

Творчість В.О. Сухомлинського є своєрідною педагогічною енциклопедією всебічного розвитку особистості, теоретичні аспекти та практичний досвід якої в умовах модернізації змісту сучасної освіти є надзвичайно актуальними і заслуговують на подальше ґрунтовне вивчення та використання. На принципах гуманної педагогіки В.О. Сухомлинського побудований зміст нового Державного стандарту початкової освіти, тому не підлягає сумніву, що спадщина видатного педагога-мислителя є тим невичерпним джерелом, яке дає безмежні можливості для удосконалення педагогічної майстерності тих, хто обрав таку нелегку, але почесну професію як вчитель.

Відділ освіти Уманської міської ради приділяє надзвичайно велику увагу питанням вивчення та впровадження в практичну діяльність педагогів творчої спадщини В.О. Сухомлинського. На базі закладів дошкільної та загальної середньої освіти проводяться науково-практичні семінари для членів міських методичних об’єднань, творчих груп, Школи передового педагогічного досвіду, молодого вчителя за ідеями Василя Олександровича. Цікаво і змістовно проходять міські конкурси читців-декламаторів та театралізації за творами видатного педагога, в яких беруть участь учні початкових класів та вихованці закладів дошкільної освіти.

За ініціативи відділу освіти Уманської міської ради, упродовж багатьох років проводиться Тиждень пам’яті В.О. Сухомлинського. В нинішньому 2018/2019 навчальному році, у рамках роботи Тижня з відзначення 100-річчя від дня народження видатного педагога-гуманіста, у закладах дошкільної та загальної середньої освіти міста проведено ряд цікавих та змістовних заходів.

Організовано проведені урочисті лінійки, присвячені 100-річчю з дня народження В.О. Сухомлинського. Оформлено тематичні куточки, присвячені висвітленню творчого та життєвого шляху педагога-гуманіста; бібліотечні виставки творів та наукових праць «Педагогічні бестселери В.О. Сухомлинського», науково-методичної літератури, творчих доробків педагогів; випуск стінгазет, буклетів, фотовиставок «Він віддав своїм учням тепле серце в долоні». Організовано відеоперегляд презентації «Серце віддаю дітям», інформаційний дайджест «Шлях до милосердя та любові».

1

Підготовлено та цікаво проведено панораму нетрадиційних уроків та занять з використанням творчої спадщини В.О. Сухомлинського «Школа доброти»; інтегровані та комплексні заняття на основі змісту творів В.О. Сухомлинського «Не буває людини без рідної Батьківщитни», «Люди, які мене оточують», «Казка в гості завітала», «Веселий настрій моїх рідних», «Чужої біди не буває», «Вчимося бути добрими людьми», «Дружні діти»; інтегровані бібліографічні уроки «Великий мрійник з Павлиша», «Казковий світ В.О. Сухомлинського»; уроки позакласного читання за казками В.О. Сухомлинського «Тварини – брати наші менші», «Природою оспівані казки»; уроки мислення серед природи «Осіння казка», «Фестиваль осінніх кольорів»; виховні години та години спілкування за творами В.О. Сухомлинського «Доброта – це краса людської душі», «Чарівна скарбничка казок Василя Сухомлинського»; ігри-подорожі казками та оповіданнями Великого Учителя на тему: «Совість - учитель людини»; бесіди «Відкриваємо В.О. Сухомлинського»; усні журнали «Казки школи під відкритим небом», літературні подорожі за оповіданнями В.О. Сухомлинського; диктанти за творами письменника.

1

1

Заслуговують на увагу виставка-конкурс дитячих малюнків «У кожній казці мудрості перлина», «Сторінками казок В.О. Сухомлинського»; конкурс на кращий власний твір «Проба пера», «Казки, вірші, оповідання для малят»; літературні читання та театралізовані вистави за прочитаними творами В.О. Сухомлинського: «Сьома дочка», «Кріт і Деркач», «Пелюстка і квітка», «Красиві слова і красиве діло», «Прогулянка в лісі», «Важко бути людиною»; вікторина «Подорож до світу маленьких казок В.О. Сухомлинського».

Проведено змістовну роботу з педагогічними працівниками закладів дошкільної та загальної середньої освіти. Вже стало доброю традицією проводити педагогічні читання, науково-практичні конференції за участю педагогів міста, викладачів УДПУ ім. Павла Тичини та гуманітарно-педагогічного коледжу ім. Т.Г. Шевченка, на яких розглядаються питання щодо активного втілення в життя передових ідей В.О. Сухомлинського.

27 вересня 2018 року в актовій залі Уманського центру еколого-натуралістичної творчості учнівської молоді відділом освіти проведено міську науково-практичну конференцію з проблеми «Гуманізація освітньої діяльності Нової української школи в контексті педагогічної спадщини В.О. Сухомлинського», у роботі якої взяли участь педагогічні працівники закладів дошкільної та загальної середньої освіти міста.

Проблему щодо системного та компетентнісного підходу до впровадження гуманістичних ідей В.О. Сухомлинського в освітній простір Нової української школи глибоко висвітлено методистом з навчально-виховної роботи методичного кабінету Осіяненко Н.М. Питання «Місія Нової української школи у контексті педагогіки успіху В.О. Сухомлинського» всебічно розкрито кандидатом педагогічних наук, доцентом кафедри педагогіки та освітнього менеджменту УДПУ ім. Павла Тичини Ткачук Л.В.

Також до уваги учасників конференції було запропоновано розгляд наступних актуальних питань: «Принципи гуманістичного виховання особистості В.О. Сухомлинського у контексті Державних стандартів дошкільної та початкової освіти», «Формування гармонійної особистості через діяльнісний підхід в контексті педагогічної спадщини В.О. Сухомлинського», «Ранкові зустрічі» як фундамент розвитку гуманної педагогіки В.О. Сухомлинського», «Формування громадянської компетентності на засадах гуманної педагогіки В.О. Сухомлинського», «Впровадження в практику роботи дитячого садка гуманістичних ідей В.О. Сухомлинського», «Моральне виховання учнів засобами казок В.О. Сухомлинського», «Подорож до джерела живої думки як засіб гармонійного розвитку особистості», «Педагогічна спадщина В.О. Сухомлинського в Новій українській школі», «Гуманістична сутність концепції виховання В.О. Сухомлинського», які у своїх виступах з презентаційними матеріалами змістовно розкрили вихователь-методист Новосьолова І.А. (ДНЗ №18), вихователі закладів дошкільної освіти: Захарова Л.А.(ДНЗ №5), Іванюк Г.П., Могильова Ю.Ю. (ДНЗ № 12), Лисиця Т.А. (ДНЗ № 25), вчителі початкових класів: Дмитрук Г.О. (ЗОШ № 3), Коломієць С.Ю. (ЗОШ № 5), Швець Н.А. (ЗОШ № 11), Заленська В.Є. (НВК № 7-колегіум).

Виступаючі глибоко проаналізували питання щодо системного та компетентнісного підходу до забезпечення гуманізація освітньої діяльності Нової української школи в контексті педагогічної спадщини В.О. Сухомлинського. В результаті обговорення виступів були вироблені відповідні рекомендації. Робота міської науково-практичної конференції відзначалась плідною співпрацею педагогічних працівників закладів дошкільної, загальної середньої освіти та вищих навчальних закладів та сприяла підвищенню фахового рівня та педагогічної майстерності педагогічних працівників в умовах впровадження Концепції «Нова українська школа».

У закладах дошкільної та загальної середньої освіти цікаво пройшли малі педагогічні читання на тему: «Феномен В.О. Сухомлинського і його вплив на розвиток вітчизняної освіти», «Ідеї видатного педагога В.О. Сухомлинського - в практику сьогодення», «Батьківська педагогіка В.О. Сухомлинського»; засіданням круглого столу з елементами тренінгу «Трансформація педагогічної спадщини В.О. Сухомлинського у сучасному освітньому просторі», «Духовно-гуманістичне виховання сучасних дошкільників на основі педагогічних ідей В.О. Сухомлинського»; засідання методичного об’єднання класних керівників «Учитель має знати і відчувати, що на його совісті доля кожного учня», методичного об’єднання вчителів гуманітарного циклу «Розкриття та розвиток потенційних навчально - пізнавальних можливостей юної особистості», методичного об’єднання вчителів початкових класів «Письменник. Учитель. Гуманіст», «Інтегрований підхід до використання творів В.О. Сухомлинського»; тренінгове заняття з педагогами «Пізнавати світ розумом і серцем»; педагогічна година «Педагогічні ідеї В.О. Сухомлинського», «Серце віддаю дітям», «Вивчення педагогічної спадщини В.О. Сухомлинського в самоосвітній діяльності вихователів»; усний журнал - рольова гра «Концептуальні основи гуманістичної педагогіки В.О. Сухомлинського»; міні-лекція «Формування у дітей почуття доброти і людяності»; майстер-клас «Інтегрований підхід до використання казок В.О. Сухомлинського»; консультації для педагогів «Формування емоційного досвіду дошкільника засобом казки», «Проблеми морального виховання дошкільників у творчій спадщині В.О. Сухомлинського»; екскурсія педагогічних працівників до науково-дослідної лабораторії УДПУ ім. Павла Тичини «В.О. Сухомлинський і школа XXI століття».

Змістовно організовано роботу у закладах дошкільної та загальної середньої освіти з батьками вихованців та учнів. Проведено батьківський лекторій «Про виховання гуманних почуттів у дітей за творами В.О. Сухомлинського»; майстер-класи «Складання казок з використанням прийомів мнемотехніки», «Виготовлення оберегів за змістом творів В.О. Сухомлинського про родину»; педагогічний тренінг «Сім'я, родина - школа душевності й чуйності»; цикл бесід «Мудрість батьківської любові»; години спілкування педагогів та батьків «Творення Людини», «Батьківська педагогіка Василя Сухомлинського», «Золоті правила сімейного виховання»; консультації «Як виховати хорошу дитину».

1

Цікаво і змістовно пройшов Тиждень пам’яті у ЗОШ № 11, яка є опорним закладом з проблеми вивчення та впровадження у навчально-виховний процес спадщини В.О. Сухомлинського. Починаючи з 2015/2016 навчального року педагогічний колектив школи працює над проблемою «Патріотичне виховання молодших школярів у світлі спадщини В.О. Сухомлинського». Відповідно до обраної проблеми у закладі проведено цікаві та змістовні заходи.

Тиждень пам'яті В.О.Сухомлинського розпочався 24 вересня виставкою малюнків учнів 1-х класів «Миттєвості шкільного життя». Цього ж дня учнівські колективи 1-4 класів у рекреаціях початкових класів представили виставку осінніх композицій «Щедрість уманської землі». До організації виставки активно долучилися батьки учнів. Зібрані овочі та фрукти були передані до навчально-реабілітаційного центру КЗ Черкаської обласної ради.

Шкільні бібліотекарі Собчук Т.В. та Пишна А.М. організували тематичну книжкову виставку «Я ніколи в житті не належав собі» та відкрили Тиждень бібліотечним уроком для учнів 4-5-х класів «Ідеал родинного щастя в педагогіці В.О. Сухомлинського». Завдячуючи вихованцям груп продовженого дня 2-3-х класів, учні 1-х класів, змогли перенестися у чарівний світ казок, де зустрілися з цікавими казковими героями.

У вівторок, 25 вересня, вихованці закладів дошкільної освіти №№ 12, 18, 25 інсценізували казки В.О. Сухомлинського для учнів 1-х класів. Першокласники з цікавістю переглянули казку «Ніна і гусак», яку на високому акторському рівні продемонстрували вихованці ЗДО № 12. Здивувала своєю професійною постановкою казка «Акація і Бджола», яку підготували вихованці ЗДО № 18. Цікавою за сюжетом і постановкою була казка «Правда буває гірша за неправду», яку підготували малята ЗДО № 25.

У середу, 26 вересня, учні 2-х класів відвідали виховний захід «Чарівний світ казок В.О. Сухомлинського», який підготували і провели студенти факультету мистецтв зі спеціальності хореографія УДПУ ім. Павла Тичини. Учні переглянули високопрофесійні хореографічні постановки казок та оповідань В.О. Сухомлинського: «Вогнегривий коник», «Чотири вітри і материне горе», «Як дзвенять сніжинки», які супроводжувалися аудіозаписами та презентаціями.

1

У четвер, 27 вересня, відбувся квест для учнів 3-х класів «Стежками В.О. Сухомлинського». Третьокласники разом зі своїми вчителями успішно пройшли всі зупинки квесту, продемонструвавши свою обізнаність біографії та творчої спадщини В.О.Сухомлинського. Цього ж дня педагоги школи взяли активну участь у підготовці та проведенні міської науково-практичної конференції з проблеми «Гуманізація освітньої діяльності НУШ в контексті педагогічної спадщини В.О. Сухомлинського».

У п’ятницю, 28 вересня, для учнів 4-х класів була проведена розважально-інтелектуальна командна гра - квест «Все починається з добра, все починається з любові…». Учні 4-х класів показали глибокі знання фактів біографії великого педагога. Разом з учнями пройшли всі етапи змагання класні керівники 4-х класів, які допомогли учням у підготовці організаційних моментів (виготовлення емблем, розпізнавальних знаків, розучування девізу). Цього ж дня вчителі англійської мови разом з учнями 2, 3 і 5-х класів в актовій залі школи провели англомовний захід для учнів початкових класів «Скринька доброти» («Box of kindness»). Діти мали можливість побачити інсценізацію казок та оповідань В.О. Сухомлинського англійською мовою, заспівати відомі англійські пісні, відчути себе акторами і тим самим збагатити свій словниковий запас англомовними словами.

Протягом Тижня вчителі початкових класів проводили відкриті уроки та виховні години. Шкільний психолог провела з учнями 3-4 класів заняття з елементами тренінгу на тему «Як добре бути школярем» та «Мої досягнення у школі».

1

Плідна робота, проведена педагогічними колективами закладів дошкільної та загальної середньої освіти, сприяла вирішенню завдань сучасної школи з формування всебічнорозвиненої, гармонійної особистості, поширенню далекоглядної і перспективної ідеології, розробленої видатним педагогом і письменником Василем Сухомлинським.