ІНФОРМАЦІЙНИЙ ПІДХІД
Мета – забезпечити різноманітною достовірною інформацією про сучасні професії, навчальні заклади та організації, які надають робочі місця, про ринок праці та про те, як планувати свою кар’єру.
- Освітні виставки, дні відкритих дверей, ярмарки вакансій.
- Зустрічі з фахівцями, представниками різних закладів вищої освіти та організацій.
- Презентації, семінари, присвячені профорієнтаційній тематиці.
ДІАГНОСТИКО-КОНСУЛЬТАЦІЙНИЙ ПІДХІД
Мета – установлення відповідності інтересів, здібностей, особистісних якостей, мотивації, тому чи іншому виду діяльності шляхом зіставлення особливостей клієнта та вимог до професій.
- Інтерв’ю-співбесіда та анкетування.
- Профорієнтаційні тести й комплекси тестування, які оцінюють потенціал обстежуваних та їхні професійно важливі якості (компетенції).
- Профорієнтаційне та психологічне консультування.
РОЗВИВАЮЧИЙ ПІДХІД
Мета – формування різноманітних знань, умінь і навичок, необхідних для опанування тієї чи іншої професії та успішного працевлаштування.
- Тренінги особистісного зростання.
- Тренінги підвищення навчальної та трудової мотивації.
- Профорієнтаційні тренінги.
АКТИВІЗУЮЧИЙ ПІДХІД
Мета – формування внутрішньої готовності до самостійної та усвідомленоїпобудовисвогопрофесійногожиттєвого шляху.
- Проходження практики, стажування тощо, у процесі якого можна спробувати себе в декількох галузях та обрати найбільш бажану.
Топ-6 порад для абітурієнтів:
1.Визначтеся з вибором професії заздалегідь.Попросітьзнайомихчиродичів, які працюють за фахом, про який Ви мрієте, розповісти або показати, що саме і як вони роблять. Відвідайте дні відкритих дверей у навчальних, які Вас цікавлять.
2.Не орієнтуйтеся лише на її престижність. Юристи, банкіри, економісти, дійсно, залишаютьсялідерамисередпрестижнихпрофесій, але ринок праці ними вже давно перенасичений. У перспективі Ви можете залишитись з гарним дипломом, але взагалі без роботи.
3.Не думайте, що ті люди, які отримали престижну професію, але нині сидять без роботи, просто невдахи, а з Вами буде по-іншому.З кожним роком роботодавці стають все більш вибагливими, і на ринку праці виживе лише той, хто, крім звичайного вузівського диплому, має безліч навичок, знань та умінь.
4.Не відвертайтесь від «непрестижних» професій, дотримуючись стереотипу про них, як про «чорну» і низькооплачувану роботу.Представники робітничих професій сьогодні дуже затребувані. Відповідно й заробітна плата у хороших спеціалістів у цій сфері часто вища, ніж у людей «престижних» професій.
5.Продивляйтесяоголошенняроботодавців.Вони допоможуть Вам зрозуміти, чи потрібна на ринку праці та чи спеціальність.
6.Якщо не уявляєте, яку спеціальність обрати – зверніться до фахівця .Центри зайнятості допоможуть визначитися з вибором майбутньої спеціальності, враховуючи Ваші потреби і здібності. Також можна пройти онлайн-тестування.
Рекомендації батькам:
- Інформацію про професійні плани дитини можна одержати тільки в ході відвертої розмови з нею, ні в якому разі не на бігу. Найкраще завести розмову як би «до речі». При цьому намагайтеся проявляти терпіння, такт і щиру зацікавленість.
- Якщо старшокласник не може чітко сформулювати свої плани, треба спробувати зрозуміти, з чим це пов’язано.
- Корисно запропонувати дитині попрацювати на осінніх або зимових канікулах, вибравши якесь конкретне заняття.
- Якщо Вас засмучує професійний вибір дитини, не відмовляйте його і не забороняйте йому щось категорично. Намагайтеся з’ясувати, на чому ґрунтується його вибір.
- Якщо старшокласник тільки мріє, а нічого не робить, треба допомогти йому скласти конкретний план, обговоривши, скільки часу у нього є і що необхідно встигнути.
- Допоможіть своїй дитині підготувати «запасний варіант» на випадок невдачі на обраному шляху.
Не бійся ставити собі виклики, оскільки труднощі дають нам досвід та впевненість у правильності обраного напрямку роботи.