Електронна реєстрація в заклади дошкільної освіти
Умови приймання дітей до закладів загальної середньої освіти
Роз'яснення нових положень про повну загальну середню освіту і як зміниться освіта у місті Умань
Веб-сайт Державної служби якості освіти України
is bluehost good

Офіційна позиція управління освіти та гуманітарної політики Уманської міської ради щодо реформи галузі освіти в місті

 

        В рамках реформи Нова українська школа та відповідно до Законів України «Про освіту» і «Про повну загальну середню освіту», Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» на період до 2029 року, затвердженої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 14.12.2016 № 988-р, здійснюються заходи щодо реалізації окремих етапів цієї реформи (https://sluga-narodu.com/shkola/...). Одним із актуальних питань на сьогоднішній день є суттєве реформування мережі шкіл.

        В результаті прийняття ряду законодавчих актів щодо загальної середньої освіти виникла певна невідповідність, а саме:

1) до 27.09.2022 необхідно прийняти статути закладів у новій редакції (відповідно до підпункту 13 пункту 3 розділу ХІІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про освіту» передбачено переоформлення установчих документів закладів з метою приведення їх у відповідність із цим Законом протягом п’яти років з дня набрання чинності цим Законом);

2) до 27.09.2022 фінансування заробітної плати педагогічних працівників шкіл здійснюється за звичним порядок, після, лише тим, хто працює у початкових школах, гімназіях чи ліцеях – закладах нового типу (Закон України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України» від 14.11.2019 №293-IX розділ VI «Прикінцеві та перехідні положення» доповнено пунктом 50, яким установлено, що до приведення установчих документів закладів освіти у відповідність з вимогами Закону України «Про освіту» їх фінансове забезпечення здійснюється відповідно до порядку, який діяв у 2019 році, включаючи спрямування освітньої субвенції на оплату праці з нарахуваннями педагогічних працівників у шкільних відділеннях навчально-виховних комплексів "дошкільний навчальний заклад - загальноосвітній навчальний заклад", "загальноосвітній навчальний заклад - дошкільний навчальний заклад" та у вечірніх (змінних) школах);

3) до 01.09.2024 початкові школи, гімназії та ліцеї мають функціонувати як окремі юридичні особи або початкова школа як структурний підрозділ гімназії, як виняток, за рішенням засновника гімназія структурний підрозділ ліцею (положення статті 35 Закону України «Про повну загальну середню освіту»).

        В м. Умані тягнули максимально з початком реформи і лише з лютого минулого року почали робити перші кроки у цьому напрямку: працівниками відділу освіти проведено обговорення і роз’яснення законодавства щодо реформування освіти в педагогічних колективах усіх шкіл міста.

        Організовано анкетування серед педагогічних працівників шкіл щодо визначення типу закладу, в який було б доцільно перепрофілювати школу.

        Проведені співбесіди з директорами шкіл та їх заступниками щодо аналізу матеріально-технічного забезпечення, кадрового складу та контингенту учнів з метою врахування при зміні мережі. Проведено анкетування серед дев’ятикласників та їх батьків з метою вивчення освітніх потреб та подальшого вибору закладу освіти для здобуття повної загальної середньої освіти.

       Після аналізу матеріально технічної бази, кадрового складу, і, насамперед, якості освітніх послуг визначено заклади, які будуть реорганізовані в академічні ліцеї. Це Уманська міська гімназія, яка посідає лідируючі позиції серед закладів освіти області за результатами ЗНО, школа № 3, яка має високий рейтинг якості освіти та з 2017 року визначена інноваційною школою Черкащини та школа № 9.

        У минулому році зроблені перші кроки з реалізації освітньої реформи – це перейменовані навчально-виховні комплекси № 1 та № 24 в початкові школи № 1 та № 2 м. Умані, Уманська міська гімназія – школа естетичного виховання не проводила набір учнів до першого класу.

        У 2021 році планове впровадження організаційних заходів в цьому напрямку ускладнила пандемія COVID-19 та введення карантину. Це призвело до суттєвого обмеження безпосередньої комунікації з учнівськими, педагогічними і батьківськими колективами.

        На запрошення Дикуна Андрія, голови депутатської фракції «Слуга народу» Ганіча Олега 09.04.2021 наше місто відвідала комісія у складі народних депутатів від партії «Слуга народу» Грищука Романа, Коваль Ольги, які є членами Комітету Верховної ради з питань освіти, науки та інновацій, заступника Міністра освіти і науки України Рогової Віри. Комісія ознайомилась з роботою шкіл №№ 1, 4, 8 та інших закладів освіти. На спільній нараді за участю народного депутата України Яценка Антона, міського голови Плетньової Ірини, начальника управління освіти та науки Черкаської ОДА Данилевського Валерія та управління освіти та гуманітарної політики Уманської міської ради з комісією обговорено питання реформування закладів загальної середньої освіти та чітко вказано не ліквідовувати ЗОШ № 8 зробивши на її базі початкову школу та вилучити початкові підрозділи у школах № 1 і № 4. За висновком комісії освітній простір шкіл № 1 і № 4, матеріально-технічна база цих закладів не відповідає вимогам нового Стандарту початкової освіти та Санітарного регламенту для закладів загальної середньої освіти. Проте міською владою заплановано робити ці кроки поступово. Тобто діти, які вже навчаються у цих закладах ці ж заклади і закінчать, крім випускників 9 класів, які продовжать своє навчання за вибором у інших закладах освіти.

        Заплановано не проводити набір дітей до перших класів на 2021/2022 навчальний рік і в подальшому у ЗОШ № 1, 4, а вчителів разом з дітьми перевести із ЗОШ № 1 до ЗОШ № 8, із ЗОШ № 4 до ЗОШ № 5, створивши для них належний освітній простір.

        Крім того, інформуємо, що учні 10 класів продовжать навчання у 11 класі у своїх школах і жоден заклад загальної середньої освіти не буде закритий.

        Отже, з метою створення у місті ефективної мережі закладів освіти, підготовлено проект рішення сесії «Про затвердження Плану реформування мережі закладів освіти та культури на 2021 рік».

        Відповідно до Плану реформування мережі закладів освіти планується не набрати:

- перші класи в школах №№ 1, 3, 4 і 9,

- п’ятий клас в НВК №17,

- десяті класи в школах №№ 1, 4, 5, 10, 11, 12, 14, 17 та Полянецькій школі;

         В подальшому планується реорганізувати:

- ЗОШ №№ 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 14 і Полянецьку школу в гімназії з підрозділом початкова школа;

- НВК № 17 в початкову школу з дошкільним підрозділом;

- ЗОШ №№ 1 і 4 в гімназію.

         Суттєвим поштовхом до початку освітніх реформ у нашому місті є фінансування закладів освіти Уманської міської територіальної громади. Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 №6 «Деякі питання надання освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам», фінансування оплати праці вчителів шкіл здійснюється за рахунок коштів освітньої субвенції державного бюджету. Оплата праці працівників інших закладів та установ освіти, а також утримання всіх закладів, здійснюється за кошти місцевого бюджету.

        Формула розподілу освітньої субвенції, затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2017 р. №1088, спрямована на підвищення якості надання освіти шляхом стимулювання органів місцевого самоврядування до здійснення ними заходів щодо оптимізації неефективної мережі закладів загальної середньої освіти. Коштами освітньої субвенції забезпечується у повному обсязі оплата праці оптимальної чисельності вчителів при максимально ефективній мережі шкіл. У разі наявності закладів загальної середньої освіти з низькою наповнюваністю класів, місцеві ради мають покривати дефіцит коштів освітньої субвенції за рахунок власних доходів, зменшуючи при цьому видатки на зміцнення матеріально- технічної бази, проведення поточних та капітальних ремонтів. У мережі закладів загальної середньої освіти м. Умані наявні класи з наповнюваність значно менше розрахункової наповнюваності (27,5), а саме: ЗОШ № 1 – 24,6, ЗОШ № 4 – 22,4; НВК № 6-14,2; ЗОШ № 8- 24,2; НВК № 10- 24,1; НВК №17- 18,7.

        Крім того наявність індивідуального навчання та здійснення поділу класів в окремих закладах на 3 групи, призводять до різниці між розрахунковою та фактичною кількістю ставок на 144,5 одиниць, що в коштах становить 3,1 млн грн.

        За п’ять останніх років, на погашення дефіциту коштів освітньої субвенції місцевим бюджетом спрямовано майже 50 млн. грн. (2015 рік - 18 млн. грн., 2016 рік- 14,4 млн. грн., 2017 рік -11 млн. грн., 2018 рік - 3,3 млн. грн., 2019 рік - 3,4 млн. грн.).

        Від Управління освіти і науки Черкаської облдержадміністрації, Міністерства Фінансів України, Державної аудиторської служби України (останні: листи Мінфіну від 02.03.2021 року № 07010-05-6/6741, від 23.04.2021 № 07010-04-3/13291, лист Держаудитслужби від 14.01.2020 року №03-12/19-2020) неодноразово надходили вимоги та рекомендації щодо необхідності здійснення фактичних видатків на заробітну плату лише в межах кошторисних призначень, вжиття заходів щодо оптимізації існуючої мережі. Посилаючись на результати перевірки використання коштів освітньої субвенції, Державною аудиторською службою, вказано на:

  • необхідність виконання статей 51 та 77 Бюджетного кодексу України, вимог постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2019 року №228 в частині утримання керівниками бюджетних установ чисельності працівників лише в межах фонду заробітної плати;
  • неприпустимість виплати, при наявній незабезпеченості видатками, надбавки за престижність педагогічної праці, щорічної грошової винагороди, надбавок за складність і напруженість у роботі у максимальному розмірі;
  • вжиття заходів щодо оптимізації існуючої мережі бюджетних установ, упорядкування структури штатної чисельності у межах затверджених асигнувань;
  • необхідність приведення фактичної наповнюваності класів закладів загальної середньої освіти до розрахункової наповнюваності;
  • спрямування власного додаткового фінансового ресурсу на виплату заробітної плати для додаткової чисельності педагогічних працівників, яка перевищує нормативну кількість відповідно до Формули розподілу освітньої субвенції.

        Таким чином, тільки запровадження місцевою владою заходів з оптимізації існуючої мережі допоможе усунути проблему незабезпеченості освітньої субвенції та дасть можливість спрямувати кошти місцевого бюджету на першочергові потреби.

         Кроки по реформуванню мережі робляться поступово, виважено, в рамках чинного законодавства, враховуючи інтереси мешканців Уманської міської територіальної громади, проте у нашому місті іде політизація даного питання, що вкрай шкодить розвитку галузі освіти.

 



 



 

 

 

 

 

 

Управління освіти та гуманітарної політики Уманської міської ради © 2023

Offcanvas